Maria Magdalena en de hogere maatschappelijke klasse
De strenge zedelijke gebruiken echter zouden zich wel tot de eenvoudiger lagen van de bevolking beperkt kunnen hebben. In het door Elie Kedourie geredigeerde werk ‘Die jüdische Welt staat niet voor niets: ‘Een der belangrijkste processen, zonder welke wij die periode geenszins kunnen begrijpen, was de hellenisesering van een zekere maatschappelijke laag in Judea’
Als men dat in aanmerking neemt, dan moet Maria Magdalena wel tot een hogere maatschappelijke klasse hebben behoord, omdat het vrouwen in de joodse gemeenschap gewoonlijk verboden was activiteiten buiten het gezin te hebben. Als gezellin van Jezus lijkt zij echter tot die vrouwen te hebben behoord die volgens de Franse geleerde Jérôme Carcopino zeker hun eigen leven leidden. Volgens zijn onderzoek ‘Feminisme en verval van zeden’ beklaagden zich namelijk de mannen van die tijd over de agressiviteit die vrouwen tijdens discussies toonden.
Een klacht die ons onwillekeurig herinnert aan Petrus’ klacht over Magdalena en refereert aan een andeere eis van de ‘eerste apostel’, die men in het evangelie naar Thomas de Tweeling vindt: ‘Simon Petrus sprak tot hen: “Moge Maria Magdalena van ons weggaan want vrouwen zijn het ware leven niet waard.” En Jezus sprak: “Waarlijk ik zeg u, ik zal haar leiden, om haar mannelijk te maken, opdat ook zij een levendige geest worde, vergelijkbaar me (die) de(r) mannen. Want iedere vrouw die zich mannelijk zal maken zal ingaan n het Rijk der hemelen”.
***Bron 9: blz. 41***
De vrouw die het Al kende
... En ze (Elaine Pagels) vervolgt: ‘Het “Evangelie van Maria” (die door de orthodoxen nimmer als apostel werd beschouwd) als begunstigd met visioenen en inzichten welke die van Petrus verre te boven gaan. De “Dialoog van de Verlosser” roemt haar niet alleen als visionaire, maar ook als aan alle anderen superieure apostelin. Zij is “de vrouw die het Al kende”.’
***Bron 9: blz. 58***
Pistis Sophia
In 1785 kocht vervolgens het Britisch Museum van Londen de collectie van een antiquair, waarbij zich de Pistis Sophia bevond waarin Magdalena de centrale figuur is. Deze Pistis Sophia, wat geloof en wijsheid betekent, is de belangrijkste mythe van het geloofsstelsel van de gnostische leraar Valentinas en bericht over de val en hernieuwde opkomst van de Sophia (wijshied), het eerste feminiene beginsel. Jezus reist daarin door de veelledige kosmos van dat stelsel, om ten slotte Maria te ontmoeen die hem aar zijn ervaringen vraagt. Ten anttwoord verrheft Jezus haar verre boven alle leerlingen, als hij haar gnosis, de geeheime kennis door ervaring, belooft: ‘Maria, gij zalige, die Ik in alle mysteriën van hen van de Hoogte zal voleindigen, spreek openlijk, gij, wier hart meer dan uw broeders op het Rijk der Hemelen is gericht.’ In een latere passage wordt Maria als ‘Volheid aller volheden’ en als ‘Voleinding van alle voleindigen’ genoemd...
***Bron 9: blz. 61/62***
Omkering van de oude vrouwelijke waarden
In elk geval zweeft boven alle mogelijke varianten de gemeenschappelijke idee van het offer. En als wij nu beseffen dat dat idee uit wel zéér oude tijden (moeder-godin) stamt, dan moeten wij ook de geur van zonde die om de tweede deelnemer aan het drama zweeft, van die tijd uit beoordelen. Zonde in verband met Maria Magdalena had altijd de bijsmaak van seksualiteit.Als men zich dan ook tegenwoordig afvraagt of zij wel werkelijk de hoer was die ze geweest zou zijn, dan mogen wij niet vergeten dat voor de omkering van de oude vrouwelijke waarden in mannelijke een ‘hoer’ een heilige vrouw in de tempel was, die haar seksualiteit an de godin offerde, en die pas door de patriarchen van de denigrerende betiteling ‘tempelprostituee’, hoer, werd voorzien. Dat dit gebruik niet alleen in de tempel heerste wordt ons in de Hebereeuwse bijbel duidelijk uit de niet-aflatende klachten van de profeten over losse zeden.
Maria Magdalena zou dus inderdaad wel een levenslustige en allerminst preutse vrouw geweest kunnen zijn, die zelfs de straffe wetten van de joden trotseerde. Een dergelijke geëmancipeerde vrouw zou ook in het mogelijke beeld van een revolutionaire Jezus passen..
***Bron 9: blz. 90/91***
dinsdag 5 februari 2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten