dinsdag 5 februari 2008

- 955. De eerste tempel op de Moriaberg bij Jeruzalem van koning Salomo

Waar haalde Salomo het voorbeeld voor zijn tempel?
Salomo bouwde de eerste tempel op de Moriaberg bij Jeruzalem; dat moet gebeurd zijn in zijn vierde of achtste regeringsjaar. Het was een ontzagelijke ondernemeing, want hij was een man met grootse ideeën, die hield van alles wat mooi, groot en vooral nieuw was. Hij volgde bij de bouw een reeds bekend patroon, zoals dat gevonden is in Fenicië en Syrië. De tempels dáár vertonen in hun opbouw een grote gelijkenis met Salomo’s monument. Zo’n tempel was niet een op zichzelf staan gebouw, maar onderdeel van een geweldig complex. Het Het basiselemant was de koningscitadel, en aparte fortificatie binnen de bestaande stadsvesting. Verder waren er één of meer paleizen, openbare gebouwen en natuurlijk de tempel. Voor dit grootse doel boude Salomo de koningscitadel ten noorden van de oude stad van David - die maar heel klein was - tussen de Ofel- en de Tempel-berg. Er kwam een mooie buitenhof bij de tempel, waarop twee binnenhoven uitkwamen.
Wat zou de bedoeling zijn van de twee zuilen Boaz en Jachin die het dak niet schraagden?
Een hiervan hoorde bij het koninklijk paleis, de andere was voor de tempel. Op deze binnenhof stonden de twee zuilen Boaz en Jachin, twee van de wonderen van de tempel. Ze waren van brons en stonden aan weerzijden van de poort naar het sanctuarium. De bedoeling ervan is niet duidelijk; ze schraagden namelijk niet het dak - wat wel het geval was bij de tempel die in Megiddo en Arad gevonden zijn - , maar stonden vrij in de ruimte, iets wat ook het geval was bij tempels in Chorsabad in Assyrië.
Verbanden tuseen de twee zuilen Boaz en Jachim en de Sumerische Hoeders van de tempelhut
Ik wil hier graag verwijzen naar de tekst over de DE GODEN VAN SUMER bij de vraag; ‘Wat was de Bron Moemoe?’ staat het volgende stukje:
“Zij boden hun aan, hoeders van de empelhut te worden. Lahmoe en lahamoe hadden hier niets op tegen. Zij kregen woortaan paren beelden voor de deuren van alle tempels, van alle paleizen en van de hutten der mensen. Soms paren bomen of simpele stenen (die waren zeldzaam) en lahmoe en lahamoe woonden daarin.”
Een stuk tekst onder de vraag over ‘hoe belangrijk was klei voor de Sumeriërs?’ Wordt het volgende aangehaald;
“Maar op de één volgt de twee. Daarom waren de goden die uit de bron Moemoe voortkwamen, dubbel. En dubbel was het eerste tastbare ding. Hierdoor plaatsen de Sumeriërs bij voorkeur twee bomen, stenen of beelden voor hun deuren.”
Als je dit stukje tekst zet naast de twee zuilen Boaz en Jachin die het dak niet schraagden... Zou het niet kunnen dat koning Salomo (in de Bijbel wordt hij toch een zeer wijs man genoemd) uit diplomatische overwegingen, en ik denk daarbij aan het-te vriend-houden van de oorspronkelijke Kanaäanieten, hij een heidens herkenbaar element bracht in het joodse geheel?
Daarvoor is het wel belangrijk dat de Kanaäanieten ook dergelijke gebruiken kenden. Herhaaldelijk kan je bij profeten in het oude testament lezen dat de Israëlieten geen heiligschennis meer mogen doen door palen op te richten of heilige bomen te planten bij de altaren van God.
Ik hoop echter nog duidelijkere teksten te vinden rond de religie van de Kanaäanieten om hier min of meer duidelijkheid rond te krijgen.
Wat was de bedoeling van het reusachtige bronzen vat?
Het tweede wonder van de tempel was het reusachtige bronzen vat met een doorsnede van vijf meter. Leeg moet het tussen e vijfentwintig en dertig ton gewogen hebben! Twaalf ossen van gegoten brons vormden het voetstuk; ze stonden in groepen van drie, de koppen gekeerd naar de vier windstreken vann het kompa. Met het water uit dit immnese bronzen vat konden de priester handen en voeten ritueel reinigen. Helaas is er geen spoor van teruggevonden, maaar er staan verglijkbare bekkens op een Assyrische reliëf uit de tijd van Sargon II (721-705 voor Christus) waarop de tempel van Musasir staat afgebeeld. Deze hebben een voetstuk van runderpoten, maar ze zijn jonger dan de bronzen tempelwoorwerpen van Salomo...
Waar stond de tabernakel en de Arke des Verbonds?
...Wat van de tabernakel en de Arke des Verbonds geworden is weet niemand. Volgens een andere traditie bevatte de uit steen gebouwde tempel van Silo alleen de Arke des Verbonds, het heiligste cultusvoorwerp der Israëlieten. * Dus zou de Arke des Verbonds niet in de tempel van Jeruzalem gestaan hebben, of mis ik ergens iets? *
*** Bron 13: blz. 56/58***

Geen opmerkingen: