1096-kruistochten-1098
Chronologie
1095.Paus Urbanus roept in Clermont-Ferrnand op tot de Eerste kruistocht
1097. Conflict tussen de kruisvaarders en Alexius I, keizer van Byzantium; de kruisvaarders trekken Klein-Azië binnen.
1098. De Fatimiden veroveren Jeruzalem; de kruisvaarders nemen Antiochië in en Bohemund wordt de eerste vorst; Boudewijn van Boulogne, graaf van Edessa; stichting van het graafschap Tripoli; slag bij Aksalon
1099. Juli: de kruisvaarders nemen Jeruzalem; stichting van het Frankische koninkrijk Jeruzalem; Godfried van Bouillon uitgeroepen tot koning (hij aanvaardt slecht de titel ‘Beschermheer van het Heilige Graff’
***Bron 10: blz.154***
Werden alle steden door gevechten verovert?
De streek van Taurus wordt bewoond door orthodoxe Armeniërs, Gregorianen en jokobitische Syriërs, die zo mogelijk een nog grotere hekel hebben aan de Grieken dan aan de moslims. De Grieken proberen hen te bekeren tot het dogma vastgesteld op het concilie van Chalcedon (451) dat zij verwerpen, terwijl de moslims hen slechts beroven van hun politieke invloed. De komst van de Franken betekent een buitenkansje. De vorst van het grootste christelijke vorstendom, Thoros van Edessa, wiens troepen hoegenaamd niet zijn opgewassen ttegen een eventuele Turkse aanval, doet een beroep op Boudewijn van Boulogne. Hij adopteert Boudewijn, maar de burgers van Edessa komen in opstand tegen de onbeminde Thoros, die een Chalcedoniër is. Als Thoros probeert Edessa te verlaten wordt hij, met of zonder voorkennis van zijn geadopteerde zoon, ontdekt en met knuppels en speren naar de andere wereld geholpen. Graaf Boudewijn is dus in maart 1098 alleen heerser in Edessa en de eigenaar van een goedgevulde schatkist.
Wat waren orthodoxe Armeniërs, Gregorianen en jokobitische Syriërs?
***Bron 10: blz.40/41***
Deden de kruisvaarders ook terreurdaden?
Dit oponthoud (de twist tussen Bohemund en de Baronnen over het al dan niet erkennen van het Byzantijnse gezag overde veroverde stad Anitiochië) wekt veel ongenoegen bij het overgrote deel van de kruisvaarders dat steeds luider aandringt op het voortzetten van de tocht. Onder hen de Ebonieten, Hun predikers verkondigen dat armoede voorwaarde is voor het heil. Zij vormen de groep van de Tafurs-armen of tsiganan- die de ijzeren lans van het leger zijn. Hun terreurdaden tegen de moslims zijn afgrijselijk; hun militiare kracht is niets waard. Ze bezitten lans noch schild, alleen een stok, zo overtuigd zijn ze dat de Voorzienigheid voor alles zal zorgen. Hun vreselijke gedrag ergert de oosterlingen en zelfs sommige ridders. De moslims worden door hen systematisch gedood en na de veldslag veranderen ze in menseneters door de lijken op te eten...
Wie zijn die Baronnen?
Wie zijn die Ebonieten?
Wat zijn tsiganen?
***Bron 10: blz.44***
Hoe verliep de verovering van Jeruzalem?
(Zie hoofdstuk de verovering van Jeruzalem)
Hoe reageert men in West-Europa op de sucsessen van de kruisvaarders in het Heilige land?
In het westen preken rondtrekkende monniken de propagandisten van de Kerk, met duizenden dat de gelovigen niet alleen worden opgeroepen tot een nieuwe kruistocht, maar ook tot christelijke kolonisatie van het Heilige Land. Het resultaat van die werving is onvoorstelbaar groot. Tussen 1100 en 1101 begeven zich drie grote legers op weg naar het Oosten. Verder dan Klein-Azië komen ze niet, het Heilige Land bereiken ze nooit. De kruisvaarders sneuvelen bij duizenden of worden door de Turken gevangengenomen. Een mislukte kruistocht.
***Bron 10: blz.54***
Hoe verliepen de relaties tussen de christenen uit het Westen en het Oosten?
De toenaderingspogingen van religieuze instanties tot de christenen in het Oosten blijven zonder succes door het superioriteitsgevoel van de Franken. De oosterse christenen, georganiseerd in geloofsgemeenschappen, gehoorzamen hun geestelijken. Het grootst is de groep van de Grieks-orthodoxen, chalcedoniërs net als de latijnen maar met een eigen hiërarchie, en de monofysistische jakobieten (een leer die ketters is verklaard op het concilie van Chalcedon in 451) die een eigen patriarch hebben. De Gregoriaanse Armeniërs vormen een eigen kerk...
... De Franken tonen geen enkele plooibaarheid. Ze vestigen een Latijnse kerkelijke hiërarchie en eigenen zich de kerken toe. Het gevolg is dat na drie generaties de oosterse christenen de verbondenen worden van Nur ed-Din en vervolgens van Saladin (Salah ed-Din). Hun status verschilt niet van die van de moslims. De Franken zijn hun vijanden geworden, die hun zelfs niet het zelfbestuur toestaan dat de islam hun steeds heeft gewaarborgd. Van de christelijke gemeenschappen in het Oosten hebben alleen de maronieten goede relaties met de kruisvaarders. Zij wonen in de bergen rondom Tripoli en hebben de Franken in 1099 gidsen verschaft. In de 7de eeuw hebben ze zich onder Johannes Maron van de Syriërs afgescheiden. Maron was patriarch van Antiochië, maar van hem is verder niets bekend. Die bergbewoners zijn geduchte boogschutters en goede soldaten. Ze sluiten zich aan bij de Frankische kerk en in 1181 zorgt patriarch Aimeric van Antiochië voor de vereniging van de maronitische en rooms-katholieke kerken.
Waarvoor stond de leer van de Grieks-orthodoxen, chalcedoniërs, de latijnen maar met een eigen hiërarchie, Gregoriaanse Armeniërs en de monofysistische jakobieten?
*De hospitaalridders (zie 1063)
***Bron 10: blz.70***
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten