dinsdag 5 februari 2008

ESSENEN

Volkomen gemeenschap van goederen
Vanuit huidig standpunt zou men de Essenen wel groene esoterici of esoterische groenen kunnen noemen. In hun tijd stonden ze bekend om hun eenvoudige leefwijze, om hun georganiseerde akkerbouw en handel, hun belangstelling voor geneeskunst en hun behandelmethodes met behulp van kruiden en stenen. Maar vooral om een heel bijzondere kijk op religie. Bij de grote joodse historicus Josephus Flavius lezen wij: ‘Als zij offerandes naar de tempel sturen brengen zij daarmee geen offers, omdat zij beweren heiliger middelen van reiniging te bezitten. Om die reden is hun de toegang tot het gemeenschappelijk Heiligdom niet toegestaan en zij verrichten daarom hun eredienst apart’ (joodse Oudheden XVIII 1:5) Verder vindt men bij Josephus aanwijzingen dat zij zich bezighielden met astrologie, dat zij aan wedergeboorte geloofden en meesters waren in de kunst van het voorspellen. Hoogstwaarschijnlijk vormden zij dat deel van het jodendom dat zich uitvoeriger met een der geheimeleringen uit het mediterrane gebied bezighielden, en waaruit wellicht nadien de numerologie en de uiteenlopende disciplines van de kabbala, de joodse geheime leer, ontstonden. Josephus Flavius prees hen ‘om een bij de Grieken en de andere volkeren geheel onbekende, bij hen echter niet pas sinds korte tijd, maar al sinds vele jaren heersende vereffenende gerechtigheid, volgens welke zij volkomen gemeenschap van goederen hebben en de rijke niet méér voordeel van zijn goederen laten dan de arme’ (joodse Oudheden XVIII 1:5)
***Bron 9: blz. 92-93***
Streden de Essenen ook voor een Messias?
Dat (het doel van ieder mens moest inleving zijn n de goddelijke wereldorde) beïnvloedde ook het dagelijks leven van de Essenen. Nadat men hen steeds voor strenge in de woestijn levende asceten had gehouden tonen nu de in Qumran gevonden schriftrollen het tegendeel aan: zij kenden speciale voorschriften voor he moment waarop men zou trouwen: de Essenen beschouden jongemannen van hun twintigste jaar af als rijp om te huwen en kinderen te verwekken, en van het dertigste jaar af werd men waardig geacht tot hogere graden van de Esseense gemeenschap te worden toegelaten.Dat zou een aanwijzing kunnen zijn waarom Jezus pas na zijn dertigste met zijn prediking begon. Ook voor de reden waarom zijn leer in gelijkenissen werd gegeven kan men bij de Essenen een aanwijzing vinden: zij zouden niet alleen veel en diepgaand de heilige boeken bestudeerd hebben, maar ook steeds de spreuken -
van de profeten hebben aangehaald.
Vermaard waren zij ook om de apocalyptische visioenen, waaraan ze de faam dankten tot ver in de toekomst te kunnen zien. Herodes zelf ontsloeg hen van de eed van trouw, die iedereen op hem moest zweren, omdat het een Esseen was geweest die hem geprofeteerd had dat hij te eniger tijd koning der joden zou werden (joodse Oudheden XV 10.4.5)...
Volgens Josephus zouden de Essenen tegen de vierduizend leden hebben gehad, en vierduizend ontwikkelde en zeer gedisciplineerde mensen kunnen een vrij grote explosieve kracht vormen. Niet voor niet denkt men tegenwoordig dat de Essenen ondanks hun vredelievendheid aan de verdediging van de vesting Masada hebben deelgenomen. In 73 n.C. Pleegden na een heldhaftige tweejarige verzetstrijd tegen de Romeinen 960 mensen op deze rotscitadel in de woestijn massaal zelfmoord. Slechts enkele vrouwen en kinderen kinden ontkomen. Van hen stamt de overlevering van een verdedigingsrede, waarin niet alleen een zeer nationalistische, maar vooral ook aan deEssenen herinnerende religieuze ondertoon doorklinkt. Bovendien heeft men in Masada schriftrollen gevonden die op teksten van de Essenen gemeenschap lijken.
De Essenen hadden naar het zich laat aanzien een mensbeeld waarin verzet ten behoeve van nadere menselijke ontwikkeling en ontplooiing geoorloofd was. En als wij de pythagorische voorstelling van een goddelijke wereldorde in herinnering roepen, het geloof aan de sterren en de idee van wedergeboorte, dan zouden de Essenen heel wel ook voor de menselijke evolutie gestreden kunnen hebben. De Messias als schakel tussen hemel en aarde past als evenzeer in dat beeld, en ook de dood aan het kruis zou aan de oude offer-ideeën toegeschreven kunnen worden, die rondom de Middellandse Zee nog altijd zeer levendig waren...
Ingeval Jezus de dood aan het kruis overleefde, zouden stellig al Essenen in het voorbereide graf hebben gewacht om hem eerste hulp te verlenen. In de overlevering echter komen wij aan het graf alleen engelen of althans in het wit geklede figurren tegen; nu waren ook de Essenen heel vaak in witte linnen kledij gehuld - zoals ook vele artsen nu nog witte jassen dragen.
Terecht rijst dan ook in onze tijd de vraag of de twee mannen in stralend wit kleed, die bij de evangelist Lucas aan de vrouwen verschijnen (Luc. 24:4) Essenen geweest kunnen zijn, die Jezus medische hulp verleenden. Bij Marcus is het overigens een jongeman in een wit gewaad (Marc. 16:5), en alleen Mattheüs en Johannes spreken over engelen, waarbij het bij Mattheus gaat om één uit de hemel afgedaalde, met een kleed zo wit als sneeuw (Matth. 28:8). Bij Johannes begroeten twee engelen in witte gewaden Maria Magdalena (Joh. 20:12), meteen daarna verschijnt Jezus zelf, zegt haar echter hem niet vast te houden, omdat hij nog niet naar zijn vader opgestegen is.Dat alles zou een aanwijzing kunnen zijn dat Jezus aan de dood ontkwam...
***Bron 9: blz. 93***
De macht van de predestinatie
De Essenen geloofden in de macht van de predestinatie en de sterren. ‘Alles ligt in de macht der lotsbestemming’ kan men bij Josephus over hen lezen; maar vooral geloofden zij ook aan wedergeboorte en daarmee aan het karma; het rad van het lot dat elk leven begeleidt. Zondares werd men dus niet door eigen schuld; als ‘zinsbeluste’ deerne werd men geboren. Bovendien wisten de Essenen stelig uit de bestudering van de Egyptische en Griekse geheime leringen welke totaal andere rol de prostitutie vroeger speelde, en dat bij de offering van de god altijd vrouwen betrokken waren.
***Bron 9: blz. 96***

Geen opmerkingen: